
Piorun obok motylka
Teatrdlawas.pl
Autor: Wiesław Kowalski
„(…) „Pedagogiczne” utwory dla niegrzecznych dzieci, napisane prostym i rytmicznym językiem przez niemieckiego lekarza z Frankfurtu nad Menem w XIX wieku, obok treści dydaktycznych i umoralniających zawierają też wiele elementów makabrycznych, objawiających się w przypominaniu kar, jakie mogą spotkać dzieci za nieposłuszeństwo i brak subordynacji, za łamanie ogólnie przyjętych norm i zasad. A są to sankcje nadzwyczaj ponure, brutalne, napawające strachem i mogące budzić przerażenie małego Stasia, Józia, Karoliny albo innego Juleczka czy Kazi. (…)
Dla Jerzego Bielunasa niepowtarzalny charakter mrocznych wierszyków jest punktem wyjścia do teatralnej zabawy, w której odnaleźć można ton nie tylko czysto kabaretowy i rozrywkowy, ale również nawiązania do konwencji horroru, surrealizmu i do stylu, który nie trudno skojarzyć z szaloną poetyką á la Witkacy, do makabry, rodem z groteski Topora, mogącej wywierać niekiedy na psychikę zbawienny i oczyszczający wpływ. Sporo też w warszawskim widowisku elementów świadomie nawiązujących do kiczu, slapstickowych gagów, które interesująco podnoszą na wyższy poziom charakter komediowy spektaklu. (..)
„Makabreski” to spektakl, w którym pełną krasą rozbłyska przede wszystkim talent Kingi Preis, Jana Peszka, Jolanty Fraszyńskiej, Hanny Śleszyńskiej, Bartosza Porczyka i Krzysztofa Szczepaniaka - artyści wspaniale rozczytują wszystkie zawarte w tekstach podteksty i niuanse stylistycznych zabiegów, jednocześnie potrafią je przenieść na ekspresję i plastykę ciała oraz charakterystyczną mimikę z operowaniem głosem włącznie. (…)”