Czarny Szekspir

"Czarny Szekspir" to musical o Irze Aldridge'u - pierwszym wielkim czarnym aktorze, znanym w całym świecie.
Akcja spektaklu toczy się w połowie XIX wieku, w dobie chwiejących się w Europie autorytarnych rządów i buzujących ruchów rewolucyjnych i narodowowyzwoleńczych. Wystarczy iskra, by doprowadzić do ogólnoeuropejskiego wybuchu. Czy wznieci ją Aldridge, rozpalający serca widzów szekspirowskimi rolami? Czy jego występy to część spisku? Czy Szekspir i teatr mogą zmienić świat? I czy światowa rewolucja zacznie się w przemysłowej Łodzi? Musical łączyć cechy historyczno-politycznego thrillera, kryminału i bohaterskiego eposu, to opowieść o miłości, buncie, a przede wszystkim - o teatrze.
Autorami "Czarnego Szekspira" są twórcy syreniej "Bitwy o tron", czyli Jacek Mikołajczyk (libretto, teksty piosenek i reżyseria) oraz Tomasz Filipczak (muzyka i kierownictwo muzyczne). Główną rolę zagra Mikołaj Woubishet, absolwent Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, przez lata związany z tamtejszym Teatrem Muzycznym Capitol.
Spektakl przeznaczony dla widzów od 12. roku życia.
Bilety na spektakl są dostępne również na:
Podczas spektaklu na żywo gra zespół w składzie: Tomasz Filipczak (dyrygent i instrumenty klawiszowe), Jan Malecha/Aleksander Sucharski (gitary), Paweł Bomert (gitara basowa), Grzegorz Poliszak/Marcin Jahr (perkusja), Wiesław Wysocki/Wiktor Wysocki (saksofony), Piotr „Ziarek” Ziarkiewicz/Szymon Gwóźdź/Alan Turonek (trąbka)
Zdjęcie na plakacie: Michał Heller
Sesja zdjęciowa obsady i zdjęcia ze spektaklu: Krzysztof Bieliński
Logo spektaklu: Dawid Ryski
150 min (z I przerwą)
Autor
Jacek Mikołajczyk
Premiera
2023-03-04
"Czarny Szekspir" jest kolejną bardzo udaną produkcją oryginalną Teatru Syrena. Musical opowiada mało znaną historię z dziejów teatru europejskiego oraz o rewolucyjnym potencjale tej dziedziny sztuki. Mimo lekkiej formy musicalowej, teatr chce poruszać również trudne tematy. I okazuje się, że działa to znakomicie. Ocena 8/10
Kinga Senczyk, Popkulturowcy.pl [LINK]
Głównego bohatera znakomicie odgrywa Mikołaj Woubishet. Czy Ira Aldridge rozpocznie rewolucję zarówno w świecie teatru jak i polityki? Odpowiedzi poznacie oglądając "Czarnego Szekspira", a finał zdecydowanie Was zaskoczy! Przykuwa uwagę także czarny charakter. Tę rolę kreuje fantastycznie Przemysław Glapiński! Profil sztukuj.sie na Instagramie
Profil sztukuj.sie na Instagramie [LINK]
Powstał spektakl o kryzysie wartości i walce z niesprawiedliwością, zrealizowany w atrakcyjnej formie, wykorzystującej elementy musicalu, wodewilu, kabaretu i spektaklu dramatycznego oraz kryminału.
Krzysztof Korwin-Piotrowski, orfeo.com.pl [LINK]
Co oglądamy w Syrenie? Na pewno bardzo dobrze wyreżyserowane przedstawienie z udaną choreografią i przepięknymi kostiumami z epoki w mądrze wymyślonej i zaprojektowanej scenografii. Najciekawsze role kreują Anna Terpiłowska (Jenny Lind), Marta Burdynowicz (Emma Shelley) i Przemysław Glapiński (Jago).
Jakub Panek, Wirtualna Polska [LINK]
Przedstawienie opiera się na wyrazistej kreacji Mikołaja Woubisheta. Z racji swoich etiopskich korzeni uwiarygadnia on postać Iry Aldridge'a, ale przede wszystkim dodaje jej ważne oblicze. Jego bohater to "inny", który stara się zaistnieć w pełnym uprzedzeń świecie.
Jacek Marczyński, Rzeczpospolita [LINK]
Znakomite libretto, kilka ewidentnych hitów i świetne aktorstwo całego zespołu, z Mikołajem Woubishetem w roli tytułowej na czele. Szczególną uwagę chciałbym zwrócić na 14-go bohatera na syreniej scenie - na kostiumy.
Rafał Turowski, Chillizet [LINK]
Bardzo sprawna realizacja i wciągająca opowieść. Na scenie wyróżniają się Marta Burdynowicz we wspaniałej roli rewolucjonistki - jaki ona ma głos, jaką piękną barwę i moc! - oraz Przemysław Glapiński w roli czarnego charakteru.
Malwina Kiepiel, Magda Kuydowicz, Program 3 Polskiego Radia [LINK]
Kostiumy. Ależ one są barwne, ależ piękne, ależ teatralne. Wielkie ukłony dla Katarzyny Adamczyk, bo w połączeniu ze świetną choreografią Jarosława Stańka i Katarzyny Zielonki oraz przemyślaną scenografią Grzegorza Policińskiego dają tej sztuce niezapomniany efekt wizualny. Aż chce się oczy wypatrzeć. Czapki z głów.
Marek Zajdler, Naszteatr.pl [LINK]
Chociaż libretto oparte jest na faktach, to nie jest nudnym CV. To pełnokrwisty musical, oszałamiający kolorowymi kostiumami, perfekcyjną choreografią i grą świateł. A ponieważ dochodzi do tego znakomita muzyka i tekst, to mamy gotowy przepis na kolejny sukces w Teatrze Syrena.
Krzysztof Stopczyk, Okiem Obserwatora [LINK]
Na brawa zasługują aktorzy. Pięknie było patrzeć na ich zsynchronizowaną choreografię i talent wokalny. Byli zespołem, który pracował na wspólny sukces. Po raz kolejny swoim wokalem i grą oczarował mnie Przemysław Glapiński, odkryłam Martę Burdynowicz, Jacek Pluta jak zwykle był rewelacyjny.
Zuzanna Styczeń, Dziennik Teatralny [LINK]
Dzieło pełne zwrotów akcji, barwnych kostiumów i plastycznej choreografii. Dostajemy spektakl spójny i zabawny, skupiający się na aktorach, którzy tworzą zgrany zespół.
Agnieszka Kobroń, Afiszteatralny.pl [LINK]
Wychodząc od historii wielce utalentowanego czarnoskórego aktora, łamiącego stereotypy, musical rozrasta się do opowieści o znaczeniu rewolucji, determinacji i sile jaką wyzwala w ludziach potrzeba zmian. Jest wreszcie świadectwem mocy teatru.
Barbara Pitak-Piaskowska, Nowa Siła Krytyczna [LINK]
Obsada
Mikołaj Woubishet
Anna Terpiłowska
Magdalena Placek-Boryń
Marta Burdynowicz
Dominik Ochociński
Marek Grabiniok
Michał Konarski
Beatrycze Łukaszewska
Jacek Pluta
Piotr Siejka
Anna Śmiałek
Marta Walesiak
Twórcy
Jacek Mikołajczyk
Jacek Mikołajczyk
Tomasz Filipczak
Jarosław Staniek
Katarzyna Zielonka
Grzegorz Policiński
Katarzyna Adamczyk
Artur Wytrykus
Jakub Niedźwiedź
Tomasz Grimm
Daria Skrzypkowska
Beatrycze Łukaszewska
Iza Natasza Czapska
Zuzanna Miladinović
Monika Bestecka
Marta Skoczek
Katarzyna Kulik