O filar opiera się śpiewająca aktorka
Pokaz mikromusicalu „Promocja na przytulanie” w Bistro Syrena. Zdjęcie: Joanna Biesiaga

Nowy cykl Teatru Syrena. Jego celem jest laboratoryjna praca nad wybranym tematem. Do uczestnictwa będziemy zapraszać twórców niezwiązanych z głównym nurtem polskiego musicalu i teatru muzycznego.

Projekt zakłada powstanie w ciągu kilku dni krótkiego musicalu (15-30 minut) i pokazanie go w Syrenie. Tworzone w ramach cyklu mikromusicale mogą stać się podstawą do dalszej pracy nad tematem lub zrealizowanym materiałem, ale nie jest to podstawowym założeniem. Chodzi bardziej o wypróbowanie musicalowego potencjału danego tematu lub zespołu twórców. Ważne jest także zapewnienie zaproszonym artystom swobodnej atmosfery twórczej i możliwości niezobowiązującego eksperymentowania z muzyczno-teatralną formą.

Widok na widownię

Edycja I
„Promocja na przytulanie”

Twórcy mikromusicalu „Promocja na przytulanie”
Reżyseria i choreografia: Tobiasz Sebastian Berg
Muzyka: Dawid Majewski
Scenariusz i dramaturgia: Ewa Mikuła
Dramaturgia i asystentka reżysera: Lucy Sosnowska
Konsultacje merytoryczne: Oktawia Kromer
Przestrzeń i reżyseria światła: Klaudia Kasperska
Kostiumy: Edyta Jermacz
Obsada: Małgorzata Kowalska (Przytulaczka), Anna Andrzejewska (Skóra), Weronika Łukaszewska (Ania), Bartosz Witkowski (Wdowiec), Hubert Konieczny (Łukasz)
Premiera: 18 czerwca 2023

Czy w erze indywidualizmu, ciągłego dążenia do realizacji osobistych ambicji i dynamicznego rozwoju technologii da się czymś zastąpić kontakt z drugim człowiekiem? O tym chcieli opowiedzieć twórcy pierwszego mikromusicalu pt. „Promocja na przytulanie”. Inspiracją dla nich była poświęcona usłudze zawodowego przytulania książka Oktawii Kromer „Usługa czysto platoniczna. Jak z samotności robi się biznes”.

„Przytulanie” to zapoczątkowane w USA i praktykowane również w Polsce płatne usługi obejmowania klientów. Sesje posiadają szereg restrykcji, a najważniejszy jest ich platoniczny charakter. Zainspirowani tym zjawiskiem, jako przykładem komercjalizacji jednej z najbardziej intymnych i czułych czynności, twórcy chcieli zgłębić kondycję samotności współczesnego społeczeństwa. Projekt łączył elementy teatru słowa i ruchu z konwencją teatru muzycznego, z wykorzystaniem monologów napisanych w formie muzycznej.

Mikromusicalu „Promocja na przytulanie”. Zdjęcia: Joanna Biesiaga (x2)
Siedząca aktorka na kapanie z przysłoniętą twarzą dotyka aktora obok. Z drugiej jej strony siedzi aktorka patrząca w przeciwnym kierunku.
Widok na widownię

Edycja II
„Dziewczyny, jazzu!”

Twórcy mikromusicalu „Dziewczyny, jazzu!”
Scenariusz i reżyseria: Iza Natasza Czapska
Kierownictwo muzyczne i aranżacje: Tomasz Filipczak
Reżyseria światła: Gustaw Trzciński
Kostiumy: Paulina Huczyńska
Przestrzeń: Zuzanna Miladinović
Ruch sceniczny: Santi Bello
Obsada: Monika Mariotti (Carmen Moreno), Justyna Gajczak (Jeanne Johnstone), Izabela Perez (Elizabeth Charles)
Zespół muzyczny: Tomasz Filipczak (piano), Justyna Mikrut (perkusja), Paweł Bomert (kontrabas)
Premiera: 26 i 27 lutego 2024

II odsłona programu mikromusical to „Dziewczyny, jazzu!” – autorski projekt Izy Nataszy Czapskiej. Polska po II wojnie światowej. Zrujnowany kraj i nowe, komunistyczne, porządki. Czas podły, ponury, beznadziejny. W takich warunkach odradza się jazz. Zakazany już w 1949 roku, rozkwita bez światła w piwnicach, gdzie ludzie spotykają się, by grać i słuchać „zgniłej”, zachodniej muzyki. A eksploduje w 1956 roku na Pierwszym Ogólnopolskim Festiwalu Jazzowym w Sopocie, legendarnej imprezie, będącej manifestacją siły, jaką daje połączenie młodości, talentu i sztuki.

Wydaje się to nieprawdopodobne, a jednak – w Polsce żyją wówczas i występują trzy znakomite wokalistki zza żelaznej kurtyny: pochodząca z Londynu Jeanne Johnstone, Elizabeth Charles – Mulatka z Edynburga i Carmen Moreno, córka Hiszpanki i Polaka, która – nie znając polskiego języka – przyjeżdża tu z rodzicami pod koniec wojny. Śpiewają z nieomal wszystkimi najważniejszymi zespołami pierwszej powojennej dekady, nagrywają płyty, jeżdżą z koncertami po całej Polsce.

„Dziewczyny, jazzu!” to opowieść o dramatycznych losach, które sprowadziły je do Warszawy, o przyjaźni, jaka je połączyła, o miłosnych zawirowaniach i trudnych życiowych wyborach. W kameralnym spektaklu usłyszymy słynne światowe standardy w wykonaniu Moniki Mariotti (Carmen Moreno), Justyny Gajczak (Jeanne Johnstone) i Izabeli Perez (Elizabeth Charles). Artystkom towarzyszyć będzie zespół grający na żywo.

Iza Natasza Czapska opowiada o „Dziewczyny, jazzu!” w radiu RDC