Okrągły jubileusz — poważna sprawa! Zwykle to pretekst, by powspominać historię. Ale Syrena to przewrotny stwór. Szczególnie jak na 80-latkę bez nóg!

Z okazji 80-lecia nie koncentrujemy się na przeszłości, ale na teraźniejszości i przyszłości. Historii poświęciliśmy obchody 75-lecia teatru. Teraz zapraszamy Widzów za kulisy, do miejsc na co dzień niedostępnych, w których dzieje się magia i powstaje teatr. Przedstawiamy Wam ludzi Syreny, bez których nie odbyłby się żaden spektakl, choć wielu z nich nigdy nie zobaczycie na scenie. Poznacie nas dzięki zdjęciom Krzysztofa Bielińskiego, a także podczas wirtualnego spaceru po zakamarkach teatru.

Wirtualny spacer od kulis

  • Wirtualny spacer wyświetla się najlepiej na komputerach stacjonarnych i laptopach, w trybie pełnoekranowym. By go włączyć, należy kliknąć w ikonkę kwadratu (Full screen) w menu na dole widoku ze spacerem. Nie rekomendujemy korzystania ze spaceru na telefonach komórkowych.
  • Spacer jest wyposażony w menu nawigacyjne. By je „wysunąć”, należy kliknąć w ikonę z trzema poziomymi kreskami w lewym górnym rogu widoku ze spacerem. Menu pozwala wygodnie przemieszczać się pomiędzy pomieszczeniami. Po teatrze można też „chodzić” za pomocą białych strzałek widocznych na podłodze.
  • Na spacerze umieściliśmy ponad 50 punktów z galeriami zdjęć, filmami, rozmowamidźwiękami oraz tekstowymi hasłami z historii Syreny. Są rozsiane po całym teatrze. Do wszystkich tych materiałów można wygodnie przejść przy pomocy menu nawigacyjnego.
Fasada Teatru Syrena

Życie codzienne Syreny

Na tle innych teatrów nie jesteśmy dużą instytucją: na etatach zatrudniamy ok. 40 osób (w tym dziesięcioosobowy zespół aktorski) i mamy tylko jedną scenę z widownią na 300 osób. Ale grono tworzących Syrenę jest dużo większe: to aktorki i aktorzy, których angażujemy do spektakli poprzez castingi; to instrumentalistki i instrumentaliści, tworzący zespół muzyczny (w zależności od tytułu na żywo gra od czterech do kilkunastu osób); to wspierający nas przy dużych musicalach dodatkowi akustycy, oświetleniowcy, charakteryzatorki, garderobiane, kaskaderzy; to prowadzący warsztaty.

Ograniczenia budzą kreatywność. Repertuar układamy tak, by jak najmniej czasu tracić na zmiany techniczne, a scena była jak najczęściej wykorzystywana. Spektakle i koncerty gramy też w Bistro Syrena, a bajki – w Białołęckim Ośrodku Kultury. W sezonie 2023/234 zagraliśmy 306 spektakli i koncertów, które zgromadziły ok. 85 600 widzów.

Jak wygląda życie codzienne 80-letniej Syreny?

Zaczyna się w poniedziałkowy poranek, kiedy montażyści pod kierownictwem Leszka Sałasińskiego wchodzą na scenę, by zdemontować dekoracje spektaklu granego w weekend i zamontować scenografię kolejnego przedstawienia. Kiedy skończą, do akcji wchodzą oświetleniowcy pod kierunkiem Gustawa Trzcińskiego (przewieszają reflektory, zmieniają ustawienia lamp) oraz kierowani przez Kubę Niedźwiedzia akustycy i dyrygowani przez Tomasza Filipczaka muzycy (zmieniają ustawienie orkiestronu, podłączają instrumenty, sprawdzają dźwięk).

Pomiędzy spektaklami garderobiane piorą, czyszczą i naprawiają kostiumy; charakteryzatorki zajmują się utrzymaniem i modelowaniem peruk; nowe kostiumy szyje krawcowa Joanna Rokicka, a montażyści i rekwizytorzy z Karolem Korytką na czele konstruują elementy do kolejnych spektakli. Na salach prób albo przygotowujemy premierę, albo organizujemy warsztaty. Od poniedziałku do czwartku popołudniami i wieczorami odbywają się tam zajęcia ruchowe i taneczne dla dorosłych oraz seniorów.

W biurze pracujemy w małym zespole: Łukasz Mitka układa repertuar i ustala obsady; produkcją nowych przedstawień zajmuje się Zuzanna Miladinović, a zakupami rekwizytów Iza Natasza Czapska; projekty edukacyjne koordynuje Paulina Huczyńska; nad pracą pionu technicznego czuwa Kamil Sadowski; o bieżące naprawy i inwestycje dba Łukasz Barszcz; Joanna Biesiaga zwykle coś nagrywa, fotografuje lub montuje wideo na Facebooka i Instagram, a Michał Wybieralski pisze posty, redaguje programy teatralne albo planuje promocję następnego tytułu. Widzowie najczęściej mają kontakt z Mirosławem Kalinowskim i Joanną Bogucką, którzy zajmują się sprzedażą biletów, a za „porządek w papierach” odpowiada dział finansowy kierowany przez główną księgową Barbarę Turlej. Naszą pracę napędzają dyrektorka Monika Walecka i jej zastępca ds. artystycznych Jacek Mikołajczyk. Jesteśmy na „ty”, stawiamy na przyjazną atmosferę, bieżący kontakt i współpracę.

Syrena żyje więc od poniedziałkowego poranka, kiedy montażyści zmieniają dekoracje, aż do niedzielnego wieczoru, kiedy kończy się ostatni spektakl. Przez ten czas trudno znaleźć w teatrze miejsce, gdzie nic się nie dzieje! Takie życie trwa przez cały sezon, od początku września do początku lipca. W wakacje tylko nieco wyhamowujemy, bo to czas letnich warsztatów dla dzieci i młodzieży, które odbywają się niemal codziennie. Za „luźniejszy” moment możemy więc uznać te parędziesiąt dni od ostatniego spektaklu w lipcu aż do połowy sierpnia, kiedy znów rusza teatralna machina: przyjeżdża scenografia premierowego musicalu, montujemy ją na scenie, a twórcy i obsada wznawiają próby wrześniowej premiery.

Logotyp Krajowy Plan Odbudowy KPO
Program realizowany ze środków KPO, w ramach inwestycji A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju, zgodnie z zawartą umową numer 599/KPO. GRANTY/NIMiT/2024 z Jednostką Wspierającą – Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca.

W 80 lat dookoła Syreny. Jubileuszowy projekt multimedialny
Koncepcja i teksty: Michał Wybieralski
Materiały audio i wideo: Joanna Biesiaga

Fotoreportaż „Teatr Syrena od kulis”: Krzysztof Bieliński
Projekt wystawy jubileuszowej: Bogna Michalik
Spacer wirtualny: Cyfrogaleria.pl

Fotoedycja i zdjęcia w magazynie rekwizytów: Maria Pazura
Korekta tekstowa: Anna Grabowska