Kajko i Kokosz. Szkoła latania

Musicalowa adaptacja komiksu Janusza Christy w reżyserii Jakuba Szydłowskiego i z muzyką Jakuba Lubowicza. Ten duet zrealizował już m.in. „Księgę dżungli” oraz „Przypadki Robinsona Crusoe” w innych teatrach w Polsce.
Tutaj kupisz płytę z piosenkami z musicalu [LINK]
Christa przygody dwóch słowiańskich wojów – Kajka i Kokosza – rysował od 1972 r. Na początku w odcinkach, w „Wieczorze Wybrzeża”, a później w „Świecie Młodych”. To tam w 1975 r. zadebiutowała „Szkoła latania”. Jest to pierwszy komiks z serii, który został wydany w formie osobnego albumu oraz pierwszy komiks w Polsce, który trafił do kanonu lektur (IV klasa szkoły podstawowej). Teraz przyszedł czas na inscenizację w Teatrze Syrena w Warszawie.
W "Szkole latania" wątpiący w swoją siłę Łamignat otrzymuje od czarownicy Jagi rzekomo magiczną fujarkę i głęboko wierzy, że to właśnie dzięki jej dźwiękom może wywijać maczugą, by dalej łupić bogatych i wspierać biednych. Tymczasem Hegemon i jego zbójcerze chcą okraść i spalić Mirmiłowo. Kiedy w grodzie są Kajko i Kokosz, atak kończy się niepowodzeniem. Jednak Hegemon wpada na sprytny pomysł - podstępnie zaraża Mirmiła wizją latania. Kiedy kasztelan w towarzystwie Kajka i Kokosza wyrusza na Łysą Górę do Wyższej Szkoły Latania na Miotle, Hegemon szykuje się już do zdradzieckiego ataku...
Jak wygląda proces zamiany komiksu w musical? - Z kompozytorem Jakubem Lubowiczem współpracujemy od lat. Zanim postanie muzyka, omawiamy kierunek, który chcemy obrać. Dzięki temu piosenki stają się uzupełnieniem i wzbogaceniem historii, a nie tylko dodatkami – mówi reżyser Jakub Szydłowski. – „Kajko i Kokosz” to wspaniała intryga i skrzący się dowcip. W inscenizacji trzeba przekazać najważniejsze cechy każdej postaci, zależności między bohaterami i wierność zdarzeń. Muszą wybrzmieć kultowe teksty. Istotne będzie odwzorowanie kostiumów. Kiedy widz znający oryginał zorientuje się, że nie zmieniamy na siłę pierwowzoru, będzie mógł czerpać przyjemność z tego, w jaki sposób podobna, a w jaki nowatorska będzie musicalowa inscenizacja. Przemycimy też kilka zabawnych odniesień do obecnych czasów. Jednak istotą musi być zachowanie ducha pierwowzoru!
Opowiada kompozytor Jakub Lubowicz: - Muzyka jest współczesna, oparta na nowoczesnych bitach oraz brzmieniach, ale nie brakuje tu musicalowych songów, pozwalających aktorom zaprezentować swój kunszt wokalny. To spektakl barwny, różnorodny, momentami bawiący do łez, ale i nostalgiczny, poruszający. A muzyka mu w tym pomaga.
Spektakl nominowany do XVI Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii "Najlepszy spektakl dla młodego widza".
Spektakl nominowany do Musicalowych Nagród Widzów za sezon 2021/22 w kategoriach "Najlepsza scenografia" (Grzegorz Policiński), "Najlepszy aktor pierwszoplanowy" (Marcin Wortmann), "Najlepszy aktor drugoplanowy" (Przemysław Glapiński), "Najlepszy plakat" (Rafał Szłapa).
Dziękujemy Fundacji Kreska im. Janusza Christy za udzielenie licencji na realizację spektaklu.
Spektakl dla widzów od 8. roku życia.
Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych: tel. 22 10 11 616/630
Plakat i logo: Rafał Szłapa
Zdjęcia: Julia Pietrzak
120 minut i jedna przerwa
Adaptacja
Marcin Pieszczyk i Marcin Zawada
Tytuł oryginalny
Kajko i Kokosz. Szkoła latania
Autor
Janusz Christa
Premiera
2021-09-11
Szalony lot bohaterów to odwołanie do kina wielkiej przygody, a sceny w Wyższej Szkole Latania na Miotle, z dyrektorką rzucają na kolana. Gra ją – brawurowo – Przemysław Glapiński, który kradnie show także w roli Kaprala.
Aneta Kyzioł, Tygodnik "Polityka" [LINK]
Musicalowa adaptacja jest idealną propozycją dla najmłodszych widzów, co zresztą słychać na widowni. Bo ta publiczność jest niezwykle zaangażowana w to, co dzieje się na scenie, a to bez wątpienia jest najlepszą recenzją.
Agnieszka Kobroń, afiszteatralny.pl [LINK]
To wyjątkowo udane widowisko, w którym czuć ducha komiksów, niezwykłą przygodę, dowcip, uniwersalne prawdy i prawdziwe emocje. Piosenki stworzone na potrzeby spektaklu są nie tylko doskonałym uzupełnieniem, ale też wzbogaceniem historii.
Marcin Waincetel, LubimyCzytac.pl [LINK]
Perypetie Mirmiła, który niczym Ikar zamarzył o lotach w przestworzach, autentycznie bawią. Charakteryzacja i kostiumy aktorów oddają w przerysowany sposób cechy charakterystyczne komiksowych pierwowzorów (efekt porównywalny z aktorskim Asteriksem). Taran i kufer latają, fujarka Łamignata fałszuje aż uszy bolą. Piosenki są integralną częścią scenariusza. Wpadają w ucho i często wywołują interakcję z publicznością (dziecięcą i dorosłą). Lubawa (grana przez Jolantę Litwin-Sarzyńską) jest przaśna, konkretnie kobieca i kradnie swą interpretacją bohaterki całą uwagę. Drugim asem jest Przemysław Glapiński. Gra Kaprala, ale prawdziwy ogień krzesze na scenie wcielając się w dyrektorkę Szkoły Latania.
Waldemar Miaskiewicz, Nowa Fantastyka
To świetnie przygotowana adaptacja – z angażującą fabułą, wpadającymi w ucho piosenkami i genialnymi kreacjami aktorskimi (na czele z Mirmiłem Marcina Wortmanna oraz Kapralem i Dyrektorką Szkoły Latania Przemysława Glapińskiego).
Anna Wójcik, O północy w kulturze [LINK]
Obsada
Marek Grabiniok
Piotr Siejka
Marcin Wortmann
Magdalena Placek-Boryń
Jolanta Litwin-Sarzyńska
Beata Olga Kowalska
Wojciech Stolorz
Kamil Zięba
Michał Konarski
Przemysław Glapiński
Marta Walesiak
Albert Osik
Jacek Pluta
Sebastian Ziomek
Agnieszka Rose
Twórcy
Jakub Szydłowski
Jakub Lubowicz
Marcin Pieszczyk
Marcin Zawada
Anna Chadaj
Paulina Andrzejewska-Damięcka
Grzegorz Policiński
Artur Wytrykus
Agata Skajster
Jędrzej Skajster
Aleksandra Tomaszewicz
Jakub Niedźwiedź
Marta Skoczek
Katarzyna Kulik
Grzegorz Rychlik
Aleksandra Ślązak
Beatrycze Łukaszewska
Andrzej Słomiński
Video
Partnerzy




Patroni medialni



